Om du oppdager at opplysningene dine blir misbrukt, er det viktig å vite hva du skal gjøre. Her får du flere tips og råd fra sikkerhetssjefen i Eika Gruppen, Steingrim Soug.

Er kortet ditt misbrukt?

Sperr kortet. For å stoppe videre misbruk er det første du må gjøre å sørge for at kortene dine blir sperret. Dette kan du gjøre selv under "Sperre kort" i mobil- og nettbank. Bestill gjerne nytt kort samtidig.

Alternativt kan du ta kontakt med vår døgnåpne sperretjeneste ved å ringe +47 915 03 850. Tast valg for sperring av kort og du får hjelp.

Kontakt banken. I mange tilfeller er det mulig å få tilbake hele eller deler av beløpet, men for å sikre dette er det viktig å melde fra til banken så fort som mulig. Sammen med banken kan du lage en reklamasjonssak.

Politianmeld kortsvindel. Det er viktig at kortsvindel, i likhet med annen kriminalitet, blir registrert hos Politiet. I noen tilfeller vil banken kreve at misbruket blir politianmeldt i forbindelse med en reklamasjonssak. Både banken og politiet vil hjelpe deg når du tar kontakt.

Gi aldri fra deg kort- eller kontoopplysninger til uvedkommende. Det samme gjelder PIN-koder, fødselsnummer, engangskoder eller passord. Banken vil aldri kontakte deg via telefon for å få disse opplysningene, og du skal heller ikke gi fra deg dette på e-post eller SMS. 
 Sikkerhetssjef i Eika Gruppen, Steingrim Soug

Steingrim Soug, sikkerhetssjef i Eika

Hvordan kom kortinformasjonen på avveie?

Skaff oversikt. Har du mottatt noen e-post, SMS eller telefoner i det siste hvor du har oppgitt din informasjon? Har selve kortet ditt vært i uvedkommende hender? Kan noen ha fått kjennskap til dine sikkerhetskoder eller passord? Forsøk å få oversikt.

Hva gjør du fremover?

Følg med på kontoutskrifter. På den måten har du full kontroll og kan tidlig oppdage kjøp som du ikke kjenner igjen.

Sjekk posten. Dersom du har mistanke om urettmessig endring av adresse, ta kontakt med Posten. Du kan også be om frivillig sperring av kreditt hos kredittopplysningsbyråene.

Sperr BankID. Hvis det dukker opp uventede BankID-varslinger på din mobil, er det viktig at du ikke godkjenner disse. Det kan skje hvis du har oppgitt telefon- eller fødselsnummer til svindlere. Det samme gjelder for engangskode eller passord for BankID, den må raskt sperres ved å kontakte banken hvis du har gitt fra deg disse opplysningene til andre.

Flere tips på nettvett.no https://nettvett.no/jeg-har-blitt-utsatt-for-id-tyveri/ (åpnes i nytt vindu) 

Det er spesielt de eldste og yngste familiemedlemmene, som ikke styrer egen finans på nett, som kan behøve hjelp i nettbanken sin, eller med BankID. Husk at BankID ikke under noen omstendigheter skal deles med andre. Ikke med uvedkommende og ikke med familie/venner.  

 

Slik holder du BankID tryggere

Hele én av fem nordmenn har logget inn med noen andre sin BankID. Antakelig har de fleste gjort det med gode hensikter, for eksempel for å hjelpe et eldre familiemedlem, som kanskje ikke er så stødig digitalt.

Husk at BankID ikke under noen omstendigheter skal deles med andre. Ikke med uvedkommende og ikke med familie/venner. Kjenner du noen som behøver hjelp til å betale regninger, eller annen bruk av BankID? Da har du kanskje logget inn med noen andre sin BankID, men det bør du ikke gjøre.

Hvis du trenger hjelp med BankID er løsningen å sette opp en disponent i banken, fremfor å gi fra deg BankID brikke og passord. Se hvordan her 

BankID gjør det meste enklere. Enten du skal identifisere deg eller signere, er BankID den mest anvendelige elektroniske identifikasjonen i Norge. Med BankID kan du alltid gjøre rede for hvem du er. Men pass for all del på at ikke dine BankID opplysninger deles med andre. 

Flere tips