Opprette kundeforhold uten BankID
-
Are you a foreign citizen and don’t have a BankID?
Follow the steps below to become a customer.
1. BRING THE FOLLOWING DOCUMENTS TO THE BANK:
- Passport
- Copy of registration certificate for EU/EEA nationals
- Copy of residence permit for citizens outside the EU/EEA
- Proof of residential home address
- Employment contract
Fill in and sign these forms to become a customer in Oslofjord Sparebank*:
2. WAIT FOR AN INVITATION TO VISIT THE BANK
We will now register the information you have provided. Within three weeks, you will receive an invitation to come to our nearest office to sign the agreement documents. The fee for registering a foreign citizen as a customer in Oslofjord Sparebank is 2.000 NOK per customer.
3. THE CUSTOMER RELATIONSHIP WILL BE ESTABLISHEDOnce you have been to our office, the account will be opened within the following week.
*WHY DO THE BANKS HAVE TO CONTROL AND VERIFY THE CUSTOMER´S IDENTITY?
- Due to government regulations, banks are required to comply with the customer due diligence standards.
- Banks are obliged to identify and know their customers. The identity of the customer has to be controlled by verifying the customer’s official identity documents. The bank also has to ascertain sufficient information on the customer’s activities, so as to confirm where incoming money originates from and the purported use of the banking relationship.
-
Bli kunde for mindreårige (under 18 år)
Generell informasjon:
- Begge vergene må være, eller bli registrert som kunder i Oslofjord Sparebank på grunn av legitimering og signering av avtalen. Er dere ikke kunder i dag? Les mer og bli kunde ved å registrere deg her på fornebusparebank.no.
- Vergene velger om kontoen(e) skal disponeres av den enkelte hver for seg uten samtykke fra den andre, eller av vergene i fellesskap.
- Fra fylte 18 år får barnet full råderett over kontoer i sitt eget navn.
- Adresseopplysninger må samsvare med adresse i Folkeregisteret, da kort og koder sendes våre kunder i henhold til opplysningene i Folkeregisteret.
- Post fra banken som gjelder barnets konto(er), sendes digitalt til begge vergene. Postkassen er tilgjengelig i nettbanken. Barn mellom 15 og 18 år vil selv motta post som gjelder kontoer de disponerer.
Dette må du ta med til banken:
- Dersom barnet har eget pass ta med det til banken. I tillegg må vi ha gyldig pass fra begge foresatte, evt. bekreftet kopi av pass til den som ikke er til stede. Barnets pass er nødvendig ved disposisjon av egne konti og ved bestilling av Nettbank med BankID (fra 15 år).
- Signert fullmakt fra den foresatte som eventuelt ikke skal disponere kundeforholdet.
* Barnets verger
I de aller fleste tilfeller er det foreldrene som er verger for barnet. Selv om foreldrene er skilt, separert eller flyttet fra hverandre er begge foreldrene fortsatt verger for barnet. Dette gjelder også i de tilfeller der barnet kun bor hos én av foreldrene (den ene vergen har forsørgeransvaret alene).
Det kan være situasjoner hvor en av vergene ikke lenger har kontakt med barnet. Situasjoner som for eksempel vergens død, ukjent far/mor, vergens oppholdssted er ukjent eller bosatt i utlandet, ikke på talefot, etc. I slike vanskelige situasjoner kan de kommunale myndighetene fatte et vedtak om at den ene skal føre foreldreansvaret alene (status som eneverge).